Pakendidisain ravimite näitel: kuidas kavandada pakendiprojekti?

Edukas pakendidisain on alati põhjalikult läbimõeldud. Inspiratsiooni detailideni lihvitud pakendiprojekti kavandamise kohta on võimalik ammutada ravimitööstusest, sest konkurents sektoris on tihe ning pakendile kehtib arvukalt nõudeid ja piiranguid. Samal ajal on käsimüügiravimite puhul ka pakendi meeldejääv välimus eristumiseks väga oluline.

Ravimipakendamise väljakutse

Kui arst kirjutab ravimi välja, on selle konkreetse ravimi pakendidisain ilmselt vähetähtis, kuna ostja peab ju just selle sama ravimi apteegist välja ostma ning eriti pakendi esteetilise kujunduse ja disaini üle pead ei murra. Seega on pakendidisainile rohkem rõhku pannud toidulisandite ja käsimüügiravimite turustajad.

Käsimüügiravimite puhul langetab klient erinevate sama näidustust leevendavate ravimite vahelt ostuotsuse tihtilugu pakendi põhjal. Lisaks teistest eristuvale pakendidisainile peab ravimipakend jätma ka usaldusväärse ja kvaliteetse üldmulje. Seetõttu on tavade piirides püsimine ravimipakendi väljatöötamisel väga oluline.

Ravimipakend peab olema funktsionaalne

Ravimipakendi puhul on pakendi avamismugavus väga oluline. Samas peaks ravimipakend olema laste eest võimalikult hästi kaitstud. Igapäevaseks kasutamiseks mõeldud ravimi pakend peaks lihtsustama selle kasutamist ning olema võimalikult kerge, väike ja tugev, et seda saaks muretult kaasas kanda.

Ravimipakendi kvaliteedinõuded

Iga ravimipakendi projektis tuleb arvestada kümnete erinevate nõuetega. Pakend peab ravimeid kaitsma kõigi negatiivsete välismõjude eest nagu niiskus, valgus, hapnik ja temperatuurikõikumised. Pakend peab ravimit kaitsema bioloogilise reostuse ja füüsikaliste kahjustuste eest. Samuti peab ravimipakend olema korrektselt märgistatud õige infoga, mis võimaldaks toote hõlpsat tuvastamist.

Ravimipakend peab olema ohutu

Ühest küljest on oluline, et pakendil ei oleks leostumisel või keemiliste reaktsioonide tagajärjel kahjulikku mõju pakendis olevatele ravimitele. Samuti ei tohi ravimid kuidagi pakendi kaitsvat funktsiooni mõjutada.

Lisaks ravimipakendi vastavusele tehnilistele nõuetele mängib ravimi müügiedu saavutamisel järjest olulisemat rolli ka meeldejääv pakendidisain. Ravimipakendi loomisel on vajalik ka teatav konservatiivsus, kuna pakend peab sisendama tarbijasse usaldust. Vastust küsimusele, kuidas aga luua ühe pakendiga nii konservatiivne kui ka silmatorkav üldmulje, tänases blogisissekandes leida proovimegi.

Pakendite materjalid

Ravimipakendamisel tuleb eristada esmast ja teisest ravimipakendit. Esmase pakendi puhul on tegemist ravimiga otse kokkupuutava pakendiga. Teisese pakendi all peetakse silmas pakendit, kuhu esmane pakend on pakendatud. Need võivad olla trükiga kartongkarbid, klaaspudelid, metallkonteinerid jne. Enimlevinud materjalid ravimite pakendamiseks on klaas, metall, plast ja kartong. Materjalivalik sõltub projekti eelarvest, otstarbest ja iseloomust. Meeles peaks pidama, et pakendi esmane ja teisene pakend peaksid omavahel sobima ja moodustama kokku maitseka ja funktsionaalse komplekti.

  • Kartongpakend

Kartongpakend on ravimite pakendamisel kõige populaarsem valik. Paberist pakendi kasuks räägivad soodne hind ja kerge kaal. Papist pakendit on lihtne märgistada, kuna sellele saab hõlpsasti trükkida olulise info. Kartongist pakendi miinusteks on materjali haprus. Kartongpakendisse pakendatud ravimeid ohustavad niiskus ja temperatuurikõikumised.

  • Klaasist ravimipakend

Klaasi kasutatakse ravimipakendamisel väga palju. Klaasi eelisteks on materjali läbipaistvus, suur valik eri suuruses pakendeid, soodne hind  ja head kaitseomadused. Samuti on klaasist pakend kergesti märgistatav. Klaasist ravimipakendi peamine miinus on materjali õrnus. Klaas võib kergesti puruneda. Klaasist ravimipakendid sobivad hästi vedelike pakendamiseks.

  • Plastist ravimipakend

Plastpakendi eeliseks on see, et need on, klaaspakendiga võrreldes, vastupidavad ja kerge kaaluga. Samuti räägivad plastpakendi kasuks ohutus ja kvaliteetsus. Plastpakendi miinuseks on see, et neid saab niiskusega kahjustada. Plastist ravimipakendid on eriti populaarsed USAs.

  • Metallist ravimipakend

Tavaliselt kasutatakse metallpakendites alumiiniumit, tina, roostevaba ja pinnatud terast. Metallist pakendi eeliseks on niiskus- ja valguskindlus. Samuti on need kergema kaaluga kui klaaspakendid. Metallist pakendid on tugevad ja vastupidavad ning etiketi saab trükkida otse pakendi pinnale. Metallpakendi puudusteks on kõrge hind ja see, et need reageerivad teatud kemikaalidega. Metallist ravimipakendeid kasutatakse näiteks toidulisandite pakendamisel, kui on vaja rõhutada toote ainulaadsust ja omapära.

Pakendidisain ja levinud tavad, mis osutavad ravimi usaldusväärsusele ja kvaliteedile

  • Pakendidisain: ravimipakendi värvus

Ravimipakendid on sageli heledates toonides. Valgena säilinud valge pakend riiulil viitab kontrollitud tootmisprotsessile ja steriilsele transporditeekonnale, luues ostjale ettekujutuse, et heleda pakendiga ümbritsetud ravim on valmistatud range järelvalve all ja kvaliteetset tehnikat kasutades. Samuti mõjub tumedas trükis ravimi nimetus või bränd pakendil mõjusamalt.

Heledates toonides ravimipakendid vastanduvad huvitaval kombel meestele suunatud treeninguid toetavatele toidulisanditele, mis on valdavalt tumedatesse või suisa mustadesse pakenditesse pakendatud. Lihasmassi suurendavad ja sooritust parandavad tumedates pakendites ravimid on selgelt meestele suunatud ning rõhutavad jõulisust ja mehelikkust.

pakendidisain
Lavipharm ravimipakendidStamatis Tsirdimos
pakendidisain
Spectacle meestele mõeldud toidulisandidBudhi “RAMBO” Ramadhana

Apteegis ostuotsuse langetajad on enamasti naised. See võibki olla põhjuseks, miks käsimüügiravimid on valge kõrval pakendatud ka roosadesse ja kollastesse pakenditesse. See on naiselikkuse klišeede visuaalne demonstratsioon, mille eesmärk on naissoost ostuotsuse langetaja tähelepanu köitmine. Naistele ju meeldivad lilled, päike ja liblikad ning seega õigustavad nende toonid end ravimipakendil enam kui tumedad värvid.

Alloleval pildil on Disprini pakendiuuendus. Tumedamad toonid pakendil on muudetud heledamaks, tekst paremini loetavaks. Pakendidisain on usaldusväärne, turvaline ja puhas.

ravimipakend disprin
Ravimipakend Disprin, Chemist Warehouse
uus ravimipakend disprin
Uus ravimipakend DisprinSamantha Fox
  • Pakendidisain: ravimipakendi tekst

Ravimipakendi tekst peab olema selge, loetav ja suure kirjaga. Üheks hästiloetava teksti nõude põhjuseks on kindlasti see, et ravimite ostjad on tihti vanemad inimesed. Hästi loetava kirjaga ravimipakend muudab eakatele ravimiostu mugavamaks, sest hoiab ära lisaliigutuse, mis tuleb teha kotist prillide otsimiseks ja nende ninale asetamiseks.

Kiri peab pakendi taustal olema kontrastne. Pakendil võiks kasutada hästiloetavat ja selget kirja, mis ei jätaks võimalust teksti mitmeti mõista. Seega ongi ravimipakenditel pigem poolpaksus kirjas Helvetica font kui gooti stiil.

Mõeldud on ka vaegnägijatale. Pimekirja ehk punktkirja kasutamine pakenditel on sätestatud Euroopa Liidu 2004. aasta direktiiviga. See võimaldab pakendi märgistusega tutvuda inimestel, kes tavalist teksti lugeda ei näe, kuid oskavad lugeda punktkirja.

tabletipakend
Paratsetamooli pakendBrad Fraser
  • Pakendidisain: ravimipakendi illustratsioonid

Ravimipakenditel kasutusel olevate illustratsioonide mõistmiseks tuleks esmalt tagasi pöörduda ravimipakendite sihtgrupi määratluse juurde. Apteekide külastajad on pigem naised, kes sooritavad vajalikud ostud teiste pereliikmete tervise huvides. Seega on ravimipakenditel levinud klišeed lillede, südamete ja mustrikesksete kujunduselementide näol.

ravimipakend
Lavipharm ravimipakendidStamatis Tsirdimos

Samuti kasutatakse ravimipakenditel illustratsioonidena erinevate inimorganite kujutisi, mis annavad aimu ravimi sihtotstarbest. See on ka kirjaoskamatule selge, et südamepildiga pakendisse pakendatud ravim aitab südamevalu vastu, peapildiga pakendis olevad tabletid peavalu vastu.

pakendiseeria
Richter Gedeon ravimipakendidLuca Patkos
ravimipakendid
Tesalon ravimipakendidRafael Cruz

Ravimipakendile on tihti kujundatud ka arsti, rõõmsameelse lapse või sportlike inimeste pildid. Inimeste kasutamine reklaamis on hea mõte, kuna võimaldab tarbijal end paremini samastada. Arsti pilt tekitab ravimivõtjas kindla tunde, kuna toodet soovitavad asjatundjad. Rõõmsameelne laps motiveerib last ebameeldiva maitsega ravimit parema meele ja naeratusega võtma. Sportlikud inimesed tekitavad tarbijates positiivseid emotsioone – järelikult see ravim tõesti aitab liigesevalu vastu!

kreemipakend
Excedrin ravimipakend, Xkuroxnekox

Ravimipakendi välja töötamine on pakendiprojekt, milles tuleb arvestada nii pakendi kaitsvat funktsiooni, avamismugavust, vastupidavust, kuju ja disaini. Meie aitame sul ambitsioonika pakendidisaini ja eduka pakendiprojekti oma pikaaegsele kogemusele tuginedes läbi mõelda ja läbi viia. Päringu saad saata siit.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga