Pakendi roll turunduses

Kui tihti seisad  poes riiuli ees, kaalud mida osta ning  valid  toote  pakendil oleva sõnumi, pildi või värvi põhjal? Kui riiulil on mitu samahinnaklassi  sarnast toodet, siis mille põhjal  teed oma ostu/valiku?

Pakendil ei ole juba ammu vaid funktsionaalne eesmärk (kaitsta sisu, võimaldada transporti, ladustamist jne). Huvitav pakend aitab eristuda konkurentidest, püüda tarbija tähelepanu, reklaamib toodet, loob lisaväärtusi, muudab toote paremini nähtavaks jne.

Pakendil on toote elus täita mitu rolli. Üks neist on funktsionaalne (kaitsta sisu, aidata toodet kasutada või doseerida, võimaldada paremat transporti või ladustamist, teha see hügieeniliseks jne) Enamasti nimetatakse taolist pakendit transportpakendiks. Teine on toodet promoda, tõsta pakendi läbi väärtust, tihti kutsutakse sellist müügipakendiks. Tegemist on just sellesama veidi erilisema, mõnikord kuldsete kirjade ja põneva trükiga silmatorkava pakendiga, mis lõpptarbija koju jõuab.

Milline on müügipakendi funktsioon?

  • Püüab tarbija tähelepanu, tehes toote paremini nähtavaks
  • Eristab konkurentidest
  • Aitab reklaamida toodet
  • Annab edasi tooteinfot (koostise, kasutamise jm kohta)
  • Annab edasi brändi väärtusi
  • Loob lisandväärtust (nt saab pakendit hiljem millekski veel kasutada) jm

Pakend pole enam vaid toote ümbris

Pakendi kujundus koosneb paljudest elementidest. Olulised on selle materjal, suurus, kuju, avamisviis, värvid, fotod, tekstid, logod.

Kas mäletad, kui Kalevi kommide ümbrispaber muutus ja seda oli võimatu avada? Või kas Sa tahaksid, et Su kallihinnaline ehe keerataks lihtsalt jõupaberisse? Kujutad sa ette laste mänguklotside karpi, mis on  teravate servadega? Sa näed pakendit ja alateadlikult kannad oma ootused tootele üle.

Vaatame ühte näidet. Louis Cheskin, teadlane, psühholoog ja turundaja, leidis eelmise sajandi keskel, et inimesed kannavad alateadlikult toote pakendi suhtes tekkinud tunde üle tootele endale. Piltlikult öeldes ei suuda inimesed tootel ja pakendil vahet teha, sest tootes on nende jaoks ühendatud nii toode ise kui ka pakend.

1940ndatel aastatel paluti Cheskinil välja selgitada, miks Ameerika tarbijad ei osta margariini. Tollal oli see kahvatu, valkjas mass, mida müüdi kas kaalukauban,a või oli  see pakitud nigelasse pakkepaberisse. Margariini peeti odavaks, madalama klassi tooteks. Cheskin lasi korraldatava testi jaoks värvida margariini kollaseks (et meenutaks võid) ning pakkida hõbepaberisse (tollal ekslusiivsemate toodete jaoks kasutatud pakend).  Lisaks andis ta sellele nime „Imperial Margarine“.  Seejärel tehti testis osalejatele kaks võileiba – üks valge margariiniga ja teine ilusast pakendist võetud kollase margariiniga. Seejärel paluti neil nende maitseomadusi võrrelda  we got it. Maitsetesti ülekaalukas võitja oli uhke nimega,  hõbepaberisse pakitud  kollane margariin. Järelikult kandsid testijad pakendist tulevad tunded (kallis, võikollane, „kuninglik“ nimi) üle tootele endale.

Kui Sa oled tootja, siis mida ütleb tarbijale Sinu pakend?

Kas Sa pühendasid pakendile sama palju tähelepanu kui tootele? Kas pakendi järgi on võimalik aimata selles oleva toote hinge? Kas Sinu toote vähese müügiedu põhjus võib olla hoopis ebasobivas pakendis (mitte nirus reklaamieelarves või sinu arvates ebasobivas müügikohas või müügiriiulis)? Võib-olla tuleks  investeerida pakendisse ja panna toode teistsugusesse karpi?

Kui  endal jääb ideid puudu või teostuse kohalt ei oska õiget lahendust leida, siis võta julgelt ühendust Balt Impex Paper OÜ spetsialistiga, kellega koos leitakse vastavalt  tarneahelale ja tegevusalale vastav pakendi lahendus. Balt Impex Paper OÜ pakendeid kasutatakse toiduainete- elektroonika-, trüki-, jalatsi-, rõiva ja mööblitööstuses. Töötame koos välja pakendi, mis tõstab Sinu toote väärtust.

Steve Jobs peatas Macintoshi arvutite esimese partii väljasaatmise (hoolimata sellest, et oldi niigi graafikust maas) vaid selle pärast, et talle ei meeldinud … pappkasti valge värv. Telliti uued lumivalged pappkastid.  Jobs mõistis, et uute toodete puhul on esmamulje tähtis. Sama tähtis on esmamulje ka uuele kliendile. Seega loodan, et oled üks neist tootjatest, kel on samuti Jobsi tähelepanuvõime ja julgus oma toote pakendi nimel vaeva näha, kuna pakend ja selle disain aitavad kindlasti omaette väärtust luua ning ka müügile kaasa.

 

Hedi Sults, Balt Impex Paper OÜ, turundusjuht

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga