Pakendi disain Nõukogude Liidu pakendite näitel

Millest sõltub pakendi disain? Oleme harjunud mõtlema, et pakendi disain on määratud brändi väärtuste või identiteediga. Räägime ka, et iga bränd on omaette lugu, millega ostja ennast seostab ja mille osaks ta saab. Mõelda vaid, kui palju jutustusi meid poes juba ühe riiuli juures ümbritseb. Ja terves poes püüavad sajad, lausa tuhanded pakendid, oma lugusid rääkides meie poolehoidu võita.

Kommunistlikus ühiskonnas, kus ei eksisteeri brände ega laia tootevalikut, räägib iga pakendi disain ainult ühte lugu. See ainus lugu võiks olla iga konkreetse tootepakendi puhul universaalne ja olemuslik. Aga kas see ka on nii?

 

pakendi disain
Viide pildile

Pakendi disain, mis jutustab ainult üht lugu

Propaganda on kaalutletud ideede kommunikatsiooniprotsess, mis omab ebamoraalsuse mõõdet ja suunab inimesed käituma soovitud moel, et kasu tuua propaganda organiseerijatele. Nõukogude Liidu hiilgeajal püüdis riik propagandat edastada igas võimalikus meediumis – nii ka pakenditel.

NSVL-i kaupluste pooltühjadel riiulitel asetsesid pakendid, mille hääleks oli riikliku ideoloogia propagandistlik hõige. Ka pakenditelt kõmises vastu kaja, mis püüdis kõikjal meelde tuletada piiratud hulka ühiskondlikke ideaale ning anda eeskuju, millest mõelda ja kuidas olla.

 

 

 

 

 

pakendi disain nõukogude liidus
Pilt: wackystuff, Flickr, CC 4.0
pakendi disain
Viide pildile

Brändideta tootepakendid

Pakendite vorm oli Nõukogude Liidus äärmiselt lihtne ja praktiline – nagu ka ideaalne Nõukogude inimene – ning kiri ja visuaalid ütlesid tuima otsekohesusega, mida pakendi seest leida võis.

 

Idealistlik pakendi disain

Teise võimalusena oli lihtsuse peale kleebitud fantaasiamaailm, kus manati silme ette ideaale ühtsusest, tugevusest, suurtest eesmärkidest ja kangelastest.

 

 

 

 

 

pakendite disain
Erakogu

Varjatud jutustused pakenditel

Nii nagu vesi uuristab endale kõikjal teed, kasutasid ka Nõukogude Eesti kunstnikud ning disainerid leebemaid ja rahulikumaid ajajärke eksperimenteerimiseks ja isegi mahapainutatud rahvuslike motiivide sissetoomiseks. Sellel Nõukogude aja tikutopsil võib iga eestlane ära tunda Kalevipoja laeva.

 

 

 

NSVL pakendi disain: märkamatuks jääv logo                                   

pakendite disain
Viide pildile

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NSVL pakendi disain: ühtesulavad värvid ja märkamatud tootenimed

pakendi disain
Viide pildile

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pakendi disain: tagasi olevikku

Õnneks ei pea me enam oma kodumaal muretsema kellegi teise visiooni täitmise pärast. Vaba turumajanduse tingimustes on igal brändil oma eesmärgid ja sõnumid, millele kuju andmises on kõik tootjad ühtemoodi vabad.

Sama puudutab ka pakendite disaini. Pakendilahenduse võib teha just sellise nagu tarvis: mustvalge või värvilise, kuusnurkse või ümmarguse, silmatorkava logoga või Eesti lipuga – peaasi, et tellija ja tema kliendid rahul on ja pakend teiste seast silma jääb.

Meie aitame pakendite abil lugusid jutustada ja maailmu ehitada ilma ideoloogiliste piiranguteta. Teenuste kohta loe rohkem infot siit.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga